Sznury butylowe - prosta i tania metoda naprawy uszkodzonej opony
Prosta i tania metoda naprawy uszkodzonej opony (sznur butylowy do opon)
Lepiej zapobiegać niż leczyć, wszyscy o tym wiedzą, ale czasami wypadki po prostu się zdarzają. Możesz być najbardziej czujnym kierowcą - sprawdzać stan opon, kontrolować je pod kątem zużycia, pęknięcia, przecięcia, ale twoje opony mogą nadal natrafić na gwóźdź, wkręt lub drut skutkujący jej przebiciem.
Opony są jedynymi punktami kontaktu pojazdu z podłożem, więc gdy jedna lub więcej opon twojego pojazdu jest przebita, a w pojeździe brak opony zapasowej, uniemożliwia to kontynuację jazdy. W tej sytuacji najprostszym rozwiązaniem jest samodzielna naprawa przebicia, tak by można było dotrzeć do warsztatu wulkanizacyjnego, który następnie odpowiednio naprawi lub wymieni oponę.
Podpowiadamy jak przygotować się do naprawy opon - jaki zestaw wybrać i jak go używać, by być gotowym do działania, gdy nadejdzie czas.
Na wstępie jednak należy podkreślić, że sznury naprawcze stosować można WYŁĄCZNIE do naprawy opon bezdętkowych. Ponadto nigdy nie należy próbować naprawy opony, która wykazuje oznaki wewnętrznych lub zewnętrznych uszkodzeń konstrukcji, takich jak odsłonięte pasy, wybrzuszenia ścian bocznych, oddzielanie warstw, pęknięcia itp.
1. Na czym polega naprawa sznurem butylowym?
Sznur butylowy składa się z tkanego sznurka o długości 4 do 5 cali, pokrytego lepką substancją.
Po zlokalizowaniu miejsca uszkodzenia w oponie naprawa za pomocą sznura butylowego jest realizowana przez włożenie sznura w miejsce usuniętego ciała obcego (np. gwoździa, wkrętu) przez zewnętrzną stronę opony, za pomocą specjalnego narzędzia, zwanego popularnie szydłem. Szydło do sznurów jest następnie wyjmowane, pozostawiając materiał (sznur) w otworze, a tym samym wypełniając miejsce uszkodzenia. Finalnie należy odciąć nadmiar sznura.
2. Co zawiera zestaw do naprawy opon?
Sznury i korpusy do naprawy opon bezdętkowych są dostępne w szerokiej gamie konfiguracji, takich jak: długość, kolor, grubość oraz rodzaje i rozmiary opakowań. Zestaw naprawczy do przebitych opon powinien zawierać futerał (walizkę) i narzędzia potrzebne do przeprowadzenia tymczasowej naprawy przebicia, które umożliwią bezpieczne dotarcie do specjalisty zajmującego się naprawą opon. Dlatego sznury naprawcze są zwykle dostarczane jako część zestawu naprawczego składającego się z narzędzia do rozwiercania (frezu), narzędzia do aplikacji sznura (szydła) i kilku pasków sznurów butylowych. Niektóre zestawy zawierają także klej, który pomaga utworzyć uszczelnienie pomiędzy korkiem sznurka a oponą. Koszt zestawu naprawczego wynosi od ok. 20 PLN (najprostszy zestaw w poręcznym i praktycznym blistrze) do ok. 80 PLN za zestawy w walizkach. Możliwe jest również zakupienie dodatkowych sznurów uzupełniających o wartości ok 33 zł za opakowanie składające się z 25 lub 50 szt, sznurów, w zależności od ich długości.
Tak jak w przypadku każdego sprzętu, dostajesz to, za co płacisz, więc podczas podejmowania decyzji o zakupie zestawu do naprawy opon, wydaj tyle, na ile możesz sobie pozwolić, ponieważ w ten sposób zapewnisz sprzęt najwyższej jakości. W tym zakresie polecamy korpusy Sealastic produkowane przez Rema TipTop, dedykowane do poszczególnych typów opon (osobowe, ciężarowe, wielkogabarytowe) lub sznury butylowe marki Tiptopol.
3. Jak korzystać z zestawu naprawczego do opon - krok po kroku
- Usuń obiekt, który spowodował przebicie - wyciągnij przedmiot, który spowodował przebicie
Upewnij się, że Twój pojazd jest ustawiony na płaskiej powierzchni, silnik jest wyłączony, bieg włączony i hamulec ręczny zaciągnięty,
- zlokalizuj miejsce uszkodzenia w oponie - znajdź przebite miejsce i usuń obiekt, który spowodował przebicie (wkrętak, gwóźdź itp.) z otworu za pomocą szczypiec
- wyczyść otwór uszkodzenia – w kolejnym etapie należy wyczyścić otwór uszkodzenia najlepiej jak to możliwe, aby żaden pozostawiony materiał nie powodował dalszych problemów/uszkodzeń, a sznur naprawczy miał wyraźną otwór do wprowadzenia
- rozprowadź smar na rozwiertaku (frezie) - to jest narzędzie o spiralnym, wiertniczym kształcie Następnie włóż rozwiertak (frez) do otworu, aby skalibrować otwór. Poruszaj rozwiertakiem dookoła w otworze, w kółko, aby go powiększyć, następnie wyciągnij frez. Teraz jest czas, aby ponownie napompować uszkodzoną oponę, celem ułatwienia wprowadzenia sznura
- przeciągnij butylowy sznur naprawczy przez oko szydła, tak aby z obu stron narzędzia wystawały równe odcinki sznura. Następnie w razie potrzeby rozprowadź smar na szydle i wepchnij go do otworu uszkodzenia, aż widoczny będzie tylko niewielki fragment sznura butylowego
- wyciągnij szydło i odetnij nadmiar materiału - wyciągnij szydło z opony. Nie przekręcaj uchwytu narzędzia. Przytnij końce sznura naprawczego, aby nie wystawały zbytnio, napompuj oponę do odpowiedniego ciśnienia i możesz ruszać.
PAMIĘTAJ: Naprawy przy użyciu sznurów butylowych i korpusów naprawczych są tylko naprawami tymczasowymi. Producenci opon wraz z opublikowanymi przepisami branżowymi stwierdzają, że wszystkie uszkodzenia muszą być wypełnione gumowym kołkiem (np. kołek Minicombi lub Remastem, oferowaneprzez Rema Tip Top) oraz że naprawa opon musi być przeprowadzona od wewnętrznej strony opony. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może spowodować przedwczesną awarię opony. W przypadku tymczasowej naprawy, opona nie może być używana przez więcej niż 100 km i przy prędkości nie większej niż 80 km/h. Opona musi być następnie zdemontowana, poddana inspekcji, a jeśli jest możliwa do naprawy, należy przestrzegać zaleceń dotyczących właściwej naprawy.